Google Adwords

Oleme nüüd mõnda aega aktiivset otsingumootori kaudu turundust katsetanud ja aeg on saadud kogemust pisut jagada.

Kõigepealt siis taustast. Kõik need artiklid, mis meil on kodulehe internetiturunduse sektsioonis, räägivad otsingumootorite passiivsest turundusest, sellest, kuidas tõsta oma kodulehe pageranki, kuidas kirjutada kodulehe sisu selliselt, et te oleksite otsingumootorite otsitulemustes esimeste hulgas jne. See kõik on otsingumootoriturunduse väga tähtis osa. Ja mis kõige parem - see kõik on TASUTA (selleks Sinu poolt tehtav töö loomulikult mitte). Sellel on aga ka mõned miinused. Otsitulemuste esilehele saamine on keeruline ja aeganõudev ning kõik praegu tehtud parandused kodulehel kajastuvad tulemustes üsna suure hilinemisega. Tulemusi otsingumootorites saad määrata ainult kaudselt, sest seal kasutavaid algoritme teavad täpselt ainult sealsed insenerid.

Lisaks passiivsele on olemas ka aktiivne otsingumootoriturundus. Seda on võimalik kasutada nii pikajaliselt (passiivse täienduseks, eriti kui passivse puhul ei ole soovitud tulemused veel käes) kui ka reklaamikampaaniate läbiviimiseks. Aktiivset otsingumootorireklaami on võimalik käivitada ja peatada siis, kui soovite. Võimalik on korraga läbi viia mitut kampaaniat. Samuti saad ise määrata, kui kõrgel kohal teie reklaami näidatakse. Aktiivne otsingumootoriturundus (ka otsingusõnaturundus) on TASULINE.

Kuidas asi käib? Google Adwordsi saidil on vaja määrata, milliste otsingusõnade puhul teie reklaami näidatakse (kui kasutaja paneb google otsingumootorisse mingi märksõna, mis ühtib Sinu poolt määratud märksõnaga, siis otsitulemuste lehel kuvatakse lisaks passivsele tulemuste tabelile lehe paremas ääres ka teie tasuline reklaam. Kui ühe märksõna on omale valinud mitu ettevõtet, siis kuvatakse tasulise reklaami osas mitu erineva firma reklaami. Siin määrab tabelis olemise koha rahahulk, mida teie ettevõte on nõus selle reklaami eest maksma. Iga märksõna puhul saab määrata maksimaalse summa, mis te olete nõus maksma ühe kliki eest teie reklaamil. Siin ei maksta reklaami kuvamise eest, vaid reaalselt reklaamil kikkimise eest ehk piltlikult selle eest, et klient on teie kontori ukseni toodud. 
Näiteks, määrame märksõna "kodulehe valmistamine" puhul maksimaalseks kontakti hinnaks 30 senti, kuid teised firmad on sama märksõna puhul määranud kontakti hinnaks maksimaalselt 60 senti. Sel juhul kuvatakse teie kodulehte tõenäoliselt kõige viimasena ja teie reklaam võib kliendil märkamata jääda. Kui te aga määrate maksimaalseks 1euro, siis näitatakse teie reklaami ka kõige kõrgemal positsioonil. Sellisel juhul on loomulikult ka ühe kontakti hind kõrgem ja kogu reklaamikampaania kallim.
Aktiivse otsingumootorireklaami puhul on kõige olulisem määrata ära märksõnad  (nii nagu ka passiivse reklaami korral), mille puhul teie reklaami näidatakse, ning kindlasti ka eelarve ehk kui agressiivset reklaami soovite teha. Kui soovite olla esimene, siis te seda ka saate, aga raha kulub kindlasti oluliselt rohkem.

Nii, taustast oleme nüüd veidi juttu teinud. Nüüd võiksime natuke ka reaalseid tulemusi vaadata.
Toon siin ära ühe tabeli, kus on välja toodud ühe reklaamikampaania TOP10 märksõna ja nende efektiivsuse. Tabelis on koostatud 2008. aasta juulikuu andmete põhjal.

Märksõna Klikid Kuvamiskord CTR
koduleht 162 1 798 9,01%
kodulehe valmistamine 84 819 10,25%
tasuta koduleht 36 224 16,07%
cms 30 1 632 1,83%
kodulehekülg 24 623 3,85%
internetiturundus 7 244 2,86%
tasuta kodulehekülg 4 31 12,90%
kodulehtede valmistamine 3 90 3,33%
kodulehekülje valmistamine 3 53 5,66%
veebilehe tegemine 3 31 9,67%

CTR - Click Through Rate ehk klikkimisete ja kuvamiste suhtarv. (vaata täpset definitsiooni siit)

Sellest tabelist on näha, et kõige enam on kasutajad otsinud sõna "koduleht" 1798 korral. Kui see märksõna vastab sellele, mille kaudu soovid oma kliente teie kodulehele kutsuda, siis oleks mõistlik ka oma kodulehte optimeerida nii, et see sõna rohkem esineks. Sellega saad ka passivsetes otsitulemustes kõrgemale tasemele.
CTR ehk klikkimiste protsent (Klikid / Kuvamiskord)*100 on kõige kõrgem aga märksõnal "tasuta koduleht". CTRi suurust määravad ära kolm tegurit, esiteks see, kui täpselt teie reklaam tabab isikut, kes selle märksõna järgi otsingu tegi. Suure CTRi puhul tõenäoliselt tabas teie reklaam märki. Teiseks mõjutab CTRi teie reklaami asukoht võrreldes teistega ehk see, kui nähtav või märgatav teie reklaam nimekirjas on. Halvasti nähtaval reklaamil ei klikata. Seda on võimalik muuta eelarve suurendamisega. Kolmas mõjutaja on see kui palju on teisi reklaamijaid. Kui vastav märksõna on reklaamijate seas populaarne, siis olete te üks paljudest ja kasutaja võib teie asemel ka kellegi teise reklaamil klikkida. Juhul, kui konkurente pole ja teie reklaam on ainuke, on ilmselgelt ka CTR suurem.
Põhjaliku analüüsi tegemiseks on antud tabelis puudu veel üks väga tähtis veerg, nimelt CPC ehk Cost Per Click ehk ühe kliki maksumus. 
CTRi ja CPC omavahelisest suhtest aga edaspidi... :)

Asko



Liitu uudiskirjaga
Teie nimi:
E-mail: