Kodulehe külastatavuse suurendamine: 26 sammu


Nagu juba ehk tead, ei ole kodulehe külastatavuse tõstmine lihtne asi - see nõuab rasket tööd, sihikindlust ja palju "higi ja pisaraid". Nii, et kääri aga käised üles ja järgi antud 26te sammu ning umbes aasta pärast on kodulehe külastatavus nii suur , et tegemist jätkub pikaks, pikaks ajaks.

A-st Z-ni juhend, kuidas suurendada kodulehe külastatavust.

A) Märksõna otsing
Enne kui üldse midagi teed, kasuta märksõnade otsimise vahendeid ja tee põhjalik uurimistöö millised on need õiged märksõnad mida kasutada oma kodulehel. Milliseid märksõnu kasutavad ettevõtte konkurendid? Kas on märksõnu või fraase, millega oleks mõistlik turule siseneda? Kas on fraase, millega anda hoogu näiteks täiesti uuele turunišile. Näiteks on äärmiselt hea vahend õigete märksõnade valimisel Google Adwords. Kindlasti tuleb märksõnade vahenditest juttu ka edaspdid.

B) Domeeninimi e. veebiaadress
Kui soovid reklaamida oma ettevõtte nime, siis vali domeen, mis sellele ka viitab. Kui firma nimi on Nipitiri AS, siis pane ka domeeninimeks www.nipitiri.ee. Kui see on ära võetud, siis pane nimeks näiteks www.nipitirireisid.ee. Ei mingeid sidekriipse ja kui on võimalik, siis maksimaalselt kaks sõna domeeninimes.

C) Hoidu oma liivakastist
Osta (telli) oma domeeninimi juba siis, kui oled otsustanud, milliseid märksõnu ja ettevõtte nime kasutada. Pane see kohe tööle ja loo kiiresti kasvõi üheleheline koduleht, mis ütleb, kes te olete, mida te müüte ja seda, et õige pea koduleht täieneb. Registreeri koduleht kohe olulisemates otsinugmootorites nagu neti.ee, google.com ja yahoo.com. Lisa oma uue kodulehe link ka teistele saitidele, kus võimalik.

D) Loo sisu
Loo oma saidil vähemalt kolmkümmend lehte reaalse ja originaalse sisuga. See annab ämblikele piisavalt läbinärimist (ämblikud - otsingumootorite nö agendid, mis käivad sisu lugemas ja otsingumootori jaoks lehti indekseerimas). See annab ka teie saidile suurema võimaluse jääda otsimootorite otsinguresultaatides silma erinevate märksõnade ja fraasidega.

E) Kodulehe disain
Kõik peaks olema suhteliselt lihtne. Kasuta CSS'i (tehniline termin, kujundus ja sisu hoitakse süsteemitasandil üksteisest eraldi); hoia JavaScriptid koodist eraldi; ära kasuta frame'e; kasuta flashi ainult piltide, animatsioonide jaoks; ära mingil juhul loo läbinisti Flash'i lehte, sest otsingumootorid ei oska Flash'i koodi lugeda, mistõttu ei indekseerita lehekülgi ka otsingute jaoks. Flash-lehekülje võib luua, kui selle all töötab paralleelselt ka html/php kood. Ära koorma vajaduseta oma kodulehte erinevate "kellade ja viledega". Hoia asjad ilusad ja lihtsad. Tee külastajaile lihtsaks leida seda, mida nad tulid otsima ja neil ei ole põhjust seda mujalt otsima minna.

F) Kodulehe suurus
Mida vähem "kilobaite" kodulehekülg sisaldab, seda parem. Optimiseeri pildid ja kontrolli, kas teie leht laeb kiiresti. Paljudel lääne riikide - ka Eesti - inimestel ja firmadel on kiired internetiühendused, kuid näiteks telefonidel (ka mobiilsed internetid) ei pruugi seda olla. Kui ettevõtte saidi lehed laevad aeglaselt, võid juba olla kaotanud ühe potensiaalse kliendi enne kui ta on jõudnud kodulehel ringigi vaadata.

G) Kasutatavus
Veendu, et koduleht järgib häid kasutatavuse reegleid. Arvesta, et inimesed veedavad rohkem aega teistel lehtedel, nii, et järgi inimestele harjumuseks saanud disaini ülesehitust (siin mõeldakse mitte ainult kujunduslikku disaini, vaid ka kataloogipuu loogikat, jne). Ära kasuta allalaaditavaid PDFi, Wordi jm faile online lugemiseks. Muuda külastatud linkide jaoks teisi värve. Pidev töö kasutatavuse parandamiseks tasub end küllaga ära.

H) Saidi optimeerimine
Kasuta kõige olulisemat võtmefraasi kodulehe tiitlis, olulisi teemat puudutavaid võtmefraase lehtede pealkirjades ja tähtsaid võtmesõnu tekstides sees. Veendu, et koduleht tõepoolest räägib sellest, millele võtmefraasides viidatud on. Kui võtmesõnaks on reisid, siis ka kirjuta reisidest. Ära lihtsalt lisaa sõna "reisid" kuhugi teksti.

I) Peamenüü
Peamenüü on kodulehel navigeerimiseks mõeldud lingipuu. Lingipuu peab jääma samaks ükskõik millisel lehel parajasti oled. Ainult teksti sees olevate linkide ja viidete kasutamisel on kasutajal väga kerge saidi lehtede rägastikus ära eksida. Peamenüü võib asetseda külgedel, üleval või vahel harva ka lehe allservas. Kasutada tuleks kindlasti nö vanamoodsaid tekstilinke. Antud punkt käib üldiselt failipõhise kodulehe kohta, kus iga leht asub eraldi .html või .htm failis, sisuhaldusega kodulehtedel on antud probleem enamasti lahendatud.

J) Pealkirjad
Kirjuta pealkirjad boldis. Internetis inimesed nö skanneerivad, mitte ei loe. Seega kõik, mida nad näevad, on pealkirjad. Boldis pealkirjad on paremini märgata. Kui pealkiri ei vasta lugeja ootustele, siis ei vaevu ta ka sisu lugema. Kasuta õigeid märksõnud pealkirjades.

K) Sisujuht
Loo sisujuht (sisukord, sitemap) linkidega igale kodulehe lehele. Hoia see pidevalt värskena. See võimaldab ämblikel jõuda iga sisuleheni. Pane kõikidele peamistele lehtedele link sisujuhile.

L) Sisu
Lisa leht iga kahe või kolme päeva tagant, 200 kuni 500 sõna. Loo originaalne sisu, ära kopeeri teiste oma. Mida originaalsem (algupärasem), seda kasulikum see on, seda rohkem inimesi seda loevad, lingivad seda, ja mis kõige olulisem - neile meeldib see nii palju, et  soovivad siia tagasi tulla.

M) Ainult "White Hat" ("valge müts")
Hoidu Black Hat optimiseerimismeetoditest. Black Hat optimiseerimine tähendab otsingumootorite kõrgemate positsioonide (ranking) saavutamist heakskiiduta meetodeid kasutades. Sellisteks on näiteks märksõnade väärkasutus (nö "kuumade" otsingusõndadega oma kodulehele meelitamine); pealehele suunavate ajutiste, nö doorway lehtede kasutamine; nähtamatud ja varjatud tekstid jne. Kasuta White Hat meetodeid pikaajalise edu saavutamiseks. Inimesed, kes oma kodulehtedel kasutavad Black Hat optimiseerimist, loodavad ainult lühiajalisele edule, näiteks pornolehed, mängurlusega soetud või nö Viagra-turundus (lihtsalt vaadake oma postkasti spämmkirju - enamasti kasutatakse just seal Black Hat meetodeid). Need kodulehed eksisteerivad lühikest aega ja on väljas enamasti kiire raha teenimiseks. Lisaksime siia veel juurde, et Black Hat meetodeid kasutatavad saidid satuvad üpris kiiresti otsingumootorite musta nimekirja, sealt aga pleki maha pesemine ei ole enam sugugi nii lihtne.

N) Konkurentide analüüs
Kes lingib (viitab) teie konkurendile? Kasuta Yahoo's "link:" teenust, et näha, kes teie konkurendile viitab. Näiteks, trüki "link:www.konkurent.ee" Yahoo otsingusse (ilma jutumärkideta). Eesmärgiks on saavutada see, et need saidid viitaks ka teie kodulehele, või veel parem, et nad asendaksid viite konkurendile teie ettevõtte omaga.

O) Registreeri
Registreeri end järgmistesse viide gruppi kataloogidesse:
1. Google, Yahoo
2. Sinu valdkonnas tegutsevad kataloogid. Maksa kui vaja, kuid hind peab olema mõistlik.
3. Kohalikud kataloogid mis seostuvad regiooniga (Neti. www.ee, Delfi, jne)
4. Mitmed muud kataloogid, kui on võimalik.
5. Registreeri koduleht kohalikule turule suunatud Kollastes lehtedes, ärikataloogides (otsingumootorid kasutavad neid katalooge kohaliku otsingu täiendamiseks).

P) Blog
Alusta oma valdkonna teemalise blogiga ja kirjuta vähemalt üks sissekanne nädalas. Lase lugejatel seda kommenteerida või veel parem, lase neil kirjutada oma sissekandeid. See tekitab veelgi rohkem sisu ja paneb inimesi korduvalt tagasi pöörduma teie saidile, et lugeda mis uut on vahepeal kirjutatud.

Q) Lingid teistelt saitidelt
Lase (palu) teistel asjakohastel saitidel lisada oma lehtedele link viitega teie kodulehele. Ära sellele liiga palju aega raiska, sest kui sisu on originaalne (algupärane) ja hea, siis leiavad nad teie kodulehe nagunii ja lingivad küsimatagi.
Hoia eemale sellistest asjadest nagu lingifarmid, pettusega seonduvad lehed ja muud imelikud linkimised.

R) Statistika
Veendu, et teie veebiserveril töötab korralik statistikaprogramm. Kasuta seda! Kui Sul ei ole ligipääsu heale tasuta tarkvarale, osta see. Ilma teadmiseta, kes teie kodulehte külastab, kust ja kui sageli, jääb Sul saamata väga vajalik infornatsioon, kuidas saiti paremaks muuta.

S) Tasuline klikk (Pay Per Click - PPC)
Registreeru Google Adwords'i ja Yahoo Search Marketing süsteemis. Maksa raha selle eest, et inimesed teie kodulehele tuleksid. Kasuta seda ka brandi tutvustamiseks või uue kampaania käivitamiseks. See loob püsiva kasutajate voolu teie saidile ja muudab selle paremini kättesaadavaks teie potensiaalsetele klientidele. Te ei pea olema number 1, te ei pea olema isegi number 5, lihtsalt olge nähtav olulisemate märksõnade otsitulemuste esimesel leheküljel. Tasuliste otsingureklaamide kohta tuleb ka õige pea eraldi artikkel.

T) Vaata ettepoole
Püüa olla inforneeritud, mis on turul ees ootamas. Kui turule on tulemas uus toode või teenus, kirjuta sellest  esimesena. Otsingumootorid ja linkijad leiavad info uue toote kohta kõigepealt teie juurest. Kui otsijad nüüd midagi konkurendi uue toote kohta teada tahavad, juhatavad otsingumootorid nad just teie juurde.

U) Artiklid
Kirjuta artikkel vähemalt korra nädalas ja lase see avaldada nii paljudes online publikatsioonides kui võimalik (loomulikult lingiga Sinulehele). Pane artikkel ka oma lehele. See mitte ainult ei loo palju lingiviiteid teie lehele, vaid selle kaudu saabuvad ka kliendid teie lehele. Ja mis kõige tähtsam, te muutute oma kodulehe külastajate silmis selle ala eksperdiks. Nad võivad koguni hakata teie saiti otsima teie ettevõtte nime järgi.

V) Uuri kodulehe külastatavust
Peale 30-90 päeva on Sul statistikaprogrammist piisavalt andmeid, mida analüüsida. Tegele asjaga põhjalikult. Leia vastused järgmistele küsimustele:

- kust külastajad tulevad?
- milliseid otsingumootoreid nad kasutavad?
- milliseid otsinugsõnu nad kasutavad?
- milliseid lehekülgi teie saidil kõige rohkem külastatakse?
- millised on kodulehele "sisenemise" lehed?
- millised on kodulehest "väljumise" lehed?
- millist lehtede järjestust nad kasutavad kui teie kodulehte uurivad?

Kasuta seda infornatsiooni oma kodulehe efektiivistamiseks.

- Kasuta kõige populaarsemat lehekülge klientide julgustamiseks teilt midagi ostma või tellima.
- sättige lingipuud nii, et külastajad pääseksid kiiremini lehtedele, mida nad tegelikult otsivad.
- Mõtle välja, miks nad lahkuvad "väljumise" lehelt.

Samuti vaata, milliseid otsingusõnu inimesed kasutavad, et teieni jõuda ja muuda neid vajadusel. Kui oled sihtinud märksõna "roheline vidin", kuid külastajad leiavad teie kodulehe otsingufraasi "roheline nahast vidin" kaudu, siis hakka looma ka sisu "nahast vidin".

W) Kontrolli oma kataloogide staatusi
Peale kolme-nelja kuud kontrolli, kas teie koduleht on ikka igas kataloogis, kuhu end registreerisid. Kui ei ole, siis registreeri uuesti või veel parem kirjuta viisakas kiri administraatorile ja küsi, miks ei ole. Lisaks leia uusi katalooge, kuhu oleks mõistlik oma koduleht registreerida. 

X) RSS dokumendid
RSS (Real Simple Syndication või Rich Site Summary, peamisel blogiuudiste automaatseks kogumiseks ettenäidatud blogidest) on muutunud interneti marketingis võimsaks tööriistaks. Võid lihtsalt ja kergelt lisada sisu oma kodulehele. Artiklid on pidevalt ja automaatselt uuendatud, nii et koduleht annab lugejatele pidevalt midagi, mida nad vajavad (ka otsingumootoritele) - värsket sisu! Võid RSSi kasutada ka uue sisu, uute lehtede, artiklite, blogi, pressiteadete ja muu promomiseks.

Y) Pressiteated
Pressiteade on kirjalik ühesuunaline infornatsioon, mis saadetakse meedias töötavatele ajakirjanikele lootuses, et see ületab uudisekünnise ning avaldatakse meediaväljaannetes tasuta. Loo pressiteateid teavitamaks avalikkust uute artiklite publitseerimisest, uuest infost ettevõtte kohta või ka uutest toodetest. Kui see on piisavalt huvitav/originaalne, võib ajakirjanik selle üles korjata ja sellest ka artikli kirjutada. Kui veab, võib teie kodulehe aadress sattuda ka mõne väga populaarse meediaväljaande lehtdedele.

Z) Hoidke oma kodulehe sisu värske
Pea meeles kirjutada uus leht iga kahe, kolme päeva tagant. See on tõenäoliselt selle artikli kõige olulisem punkt. Kirjuta pidevalt! Ilma värske sisuta kukub teie sait otsingumootorite otsitulemustes pidevalt tahapoole. Selleks, et püsida tipus, peab teie kodulehe sisu olema pidevalt kõige värskem, ajakohasem ning kõige huvitavam ja originaalsem omas kategoorias.

Kindlasti peaks igal tootel vähemalt paar lauset olema toote kohta. Google jaoks on SISU kõige tähtsam.

Nii, et kirjuta ja Sa kirjutad end tippu!



Algupärase artikli autor: Shawn Campbell
Tõlkinud ja täiendanud: Asko Berens, Elitec Group



Liitu uudiskirjaga
Teie nimi:
E-mail: